27 December

Julafton!
Blev inte riktigt som planerad. Borjade dagen med att Jennyfer madde riktigt daligt och Frida var lite seg efter att hon hade varit sjuk dagen innan. Satte mig vid datan en liten stund sedan gick jag tillbaka till rummet och da hade Jennyfer spytt. Pa sjalvaste julafton med usch! tyckte sa synd om henne. Men jag gick ner till poolen vid stranden och vantade pa att Frida skulle komma. Det drojde langre an vantat sa jag bestallde in bananashake och cheeseburgare till frukost,lunch annat an julgrot ni!! haha Nar klockan var nastan 1 kom Frida tillslut och sa att Jennyfer har akt till sjukhuset. Panik!! Herregud! Jennyfer hade fatt medicin mot magsjukan a de men det hjaplte inte sa hon spytte upp det och till och med vatten.

Sa nar jag kom til sjukhuset lag hon dar och de hade precis satt in drop i hennes hand,arm! Tyckte sa synd om henne. Sedan skulle droppen ta ca 6 timmar innan den var slut. Sjukhuspersonalen sa att det var en infektion som hon hade fatt. Sedansatt dar med henne ett tag och vid 3 tiden gick jag och frida till carlitos bar och kollade pa kalle anka tillsammans med 40 andra svenskar. Kanndes valdigt konstigt att kolla pa kalle i thailand. Man kunde kopa glogg om man vill ocksa.

Sedan gick vi till rummet och fixade oss och sedan tillbaka till sjukhuset dar jennyfers dropp var klar. Men hon var trott i kroppen, och de kan man ju forsta. Vi bytte  julklappar pa sjukhuset och de var ingen dalig utsikt heller . Sag havet fran fonstret. Sedan sjutsade vi jennyfer pa cykeln till hotellet. Men jennyer orkade inte hanga med ut pa julbordet pa carlitos :( Men jag och Frida gick dit och hade en trevlig kvall med julmat och eldshow.

Fick foresten en klanning och ett par oronhangen av Frida och en ring och ett armband av jennyfer :)

Nu mar Jennyfer bra och det kandes skont att det vande sa snabbt :)

Igar var vi pa batutflykt hela dagen och besokte manga platser dar vi solade badade och snorklade. Snorklade in i grottor och det var sa jakla fint . Nagot av det haftigaste jag gjort. Solen brott in under klippan och ett fiskstim simmade forbi, assa det var sa fint ni anar inte. Ni maste testa att snorkla i grottor.

denna bilden ar fran monkey beach

Idag har vi inte gjort sa mycket. Legat mest pa stranden och vid poolen. Jag och jennyfer gick upp till viewpoint och hade varldens utsikt darifran sa fint. Men det var ett antal trappor att ga upp for forst men det var det vart. La ju ha tranningsverk imorgon. Sa otranad som man ar!!

Imorgon kommer Madeleine Larsson ner till Thailand, ska mota upp henne kl.15.30 :) pa phukets flygplats. Sedan tror jag att vi aker till Krabi, ska fira nyar dar ju! Ska bli skitskoj!! :D

Foresten kom syrran in pa hogskolan i Jonkoping!! GRATTIS!! <3

Lite bilder sen vi red elefant i phuket :)

Jag dricker en strawberrymojito, mums var det! Frida med hennes forrat pa hennes 20 ars dag!!

23 December Phi Phi Island

Nu ar det bara en dag kvar till julafton och vi befinner oss nu pa on Phi Phi Island utanfor Phuket!

Valdigt mysigt och jattefina strander finns det har. Bor pa Kinnaree house, ligger valdigt centralt och dessutom inte jattedyrt att bo dar.

Idag har vi akt till Maya Bay med longtailboat, tog ca 20 min. Jattefin strand, dock var det mycket folk dar.
Men vi passade pa att ta arets julkort dar :)

Arets Julkort, vad tycks ? :)

Imorgon ser julafton ut ungefar sahar:

Julklappsoppning
Frukost vid stranden
sol & bad
kalle anka kl.15 pa carlitos
Julbord pa carlitos kl.19

Sen far vi se om det blir nagot partajande men det lutar at det :)

GOD JUL PA ER ALLA!

Saknar er jattemycket <3

THAILAND!!!!!!!!!!

Yes, nu ar vi antligen i mitt efterlangtade Thailand. :)

Akte i onsdags fran Malaysia! Flygresan gick snabbt och nar vi kom till flygplatsen i Phuket stod en kille fran vart hotell och holl upp en skylt Frida Roos !Smidigt och snygg bil var det ocksa.

Hotellet heter Kata View Guesthouse och ligger ca 10 min gangavstand till stranden. Bra och fina rum och vi betalar 450 bat var per natt. Dela det pa 4 sa far man det i svenska kronor.

Pa kvallen gjorde vi Body Scrub och Massage. Sa nu ska vi fa en fin och hallbar branna forhoppningsvis :)
Jag och Frida fick vara i samma rum. :) Var lite annorlunda kansla att ligga dar pa en sang med bara trosor och en snygg badmossa pa huvudet haha! Det skrubade iallafall i typ 45 min och sedan fick man hoppa i ett varmt bad dar de hjalpte till och med att tvatta an herregud!! Sedan fick vi massage :) Riktigt gott var det och det ingick egentligen inte i priset men vi fick det anda, soft .

Betalde 450 bat for allt det!

Pa torsdagen akte vi in till Phuket City och kollade lite i affarerna, hittade inget speciellt. Nar vi skulle ta en taxi tillbaka till hotellet traffade vi "tommy" en jattesnall thailandsk kille som korde tillbaka oss. Han kunde aven lite svenska. Sa vi bokade upp honom hela fredagen som en privatchaffor. Han kom och hamtade oss kl.09.00 pa fredagen och da akte vi forst och red elefant. Det var riktigt roligt och vi fick aven sitta framme vid halsen|huvudet det var haftigt! Sag dessutom en orm och da var det riktigt skont att man satt uppe pa elefanten.
Vi akte aven och besokte en juwelbutik, fjarilsgard, thairesturang och ett buddhatempel. Bokade aven var biljett till phi phi island och vi aker dit pa onsdag den 22 dec.

Annars har det varit mest chill i helgen och igar tog vi en tuk tuk till patong och kollade laget. Verkar vara en riktigt feststad iallafall.

Foresten ar det sjukt mycket svenskar har i Kata! Hor svenska roster vart man an gar. haha!
Vi hamnade ju pa en nyoppnad resturang haromdagen Cafeopera heter det och det varit jattefint dar. At kottbullar, graddsas,lingon och potatis det var mumsigt!

Imorgon ar det en stor dag for FRIDA fyller 20 ar !! Da blir det FEST!!

Blir inga bilder idag for det gick inte pa denna dator!

kramar, snart ar det jul!

Luciadagen och jag befinner mig i Malaysia!

Hmm vad har hant sen sist jag skrev!!Joo  Vi tog flyget till Singapore den 9 december.
Forsta intrycket nar man akte med taxin genom stan for att komma till vart hostel var att Singapore var en valdigt utvecklat och modern stad :) Valdigt manga stora och hoga byggnader overallt.

Denna gangen fick det bli hostel for att hotellen var sa dyra. Vi bodde langst upp pa taxloftet kan man kalla det. Innan vi kom till vart rum var vi tvungna att ga igenom ett rum pa taket dar det vad typ 10 sangar dar folk och lag under bar himmel kan man saga sag ju inte sa frascht ut.

Vart rum var lagom stort och det fanns iallafall en spegel och flakt dar. Varje gang nar vi kom tillbaka pa dagen luktade det risratt i hela rummet haha, sa man kommer minnas det val.

Vi tog en taxi till IKEA forsta kvallen och det var GULD vart!! ALSKA IKEA! Kandes som att komma hem till Sverige, svenska ord men framfor allt kottbullar,potatis,lingonsylt,brunsas och lussebulle, basta maltiden pa lange :) Kopte aven med mig pepparkakor och ahlgrensbilar, mums!!

Det var akta Lycka nar vi sag denna skylt!! :)

Det var saaaaaaa gott att fa lite svensk husmanskost!! MUMS!!

Vi besokte aven China town och India town en dag, och det var som pa alla andra chinatown ingen speciellt helt enkelt men kopte mig ett fint armband dar iallafall och pa india town at jag och Jennyfer indiskt mat och gud vad starkt det var.
Sista kvallen akte vi upp i parishjulet som heter Singapore Flyer och ar det storsta i hela varlden, var riktigt fint att se hela stan sa hogt upp!

Pa dessa bollar skulle man skriva en onskan infor nasta ar och sedan la dom dessa i vattnet ner ser i bakgrunden, var flera hundra bollar som folk hade skrivit pa dar i!

Pa lordagen tog vi bussen till Kuala Lumpur i Malaysia! Var en riktigt lyxbuss dar man satt i fatoljer och hade hur stor plats om helst for benen var riktigt nice och dessutom kostade biljetten inte alls mycket :)

Sov storre delen av resan dit, och vid 4 tiden kom vi till Kuala Lumpur, checkade in pa Hotel Orkid ett riktigt mysigt och centralt hotell, vi sover som anglar i sangarna och ett extra plus att frukost ingar.

Vi spenderar dagarna mest i Times Square det stora shoppingcentret som ligger precis jamte hotellet, hur nice som helst. Times Square innehaller allt nar det galler shopping , 14 vanningar med affarer ar inte helt fel och det finns aven en bergbana dar inne och bowlingbanor :)

Har ater jag kyckling med thai sas och ris!! :)

Har star vi och ser glada ut bland allt julpynt, det ar julpyntat precis overallt!!

Sa det blev bowling igar kvall, riktigt roligt var det, forsta sattet vann Frida och det andra sattet vann Jennyfer med 1 poang mer an Frida :)

Vi har aven besokt Twintower en kand byggnad som ocksa innehaller affarer av den dyrare klassen!

Idag bokade vi aven flyget till Thailand aker pa onsdag den 15 december :)

Idag ar det den 13 december och det ar Lucia, sa mysigt jag vill ga och lyssna pa ett luciatag, kunde ju inte det forra aret heller for da var jag i Norge och de firar inte Lucia dar. Far vanta till nasta ar helt enkelt!

Snart kommer Madde och Hanna ska bli riktigt roligt :)
KRAMAR Therese

Bali 27 nov till 9 dec !!

Ursaktar mig for att jag ar sa sjukt dalig pa att skriva har, men tiden pa Bali har gatt sa fort sa jag har inte haft nagon lust att skriva i bloggen. Men nu kommer iallafall ett inlagg pa vad vi har hittat pa har.

Vi akte lordagen den 27 November fran Darwin i Australien till Bali. Flygresan gick fort och nar vi kom till flygplatsen kom en kille och tog min vaska , jag tankte att nu ska dom kolla igenom mina saker eller nagot. Men det visade sig vara en vaskbarare. Jag fattade ju inte det forst, sa han fick 2 dollar av mig som jag hade over sen Australien. Sa nu har jag lart mig det iallafall.

Sedan nar vi gick ut stod JP och Calle och valkomnade oss till Bali, kandes tryggt att de motte upp oss. Tog en taxi till hotellet New Arena som ligger pa poppies lane 1 centralt + nara till stranden. Det var valdigt annorlunda att komma till Bali sa olikt allt vi har sett i Australien. Gatorna ar sa himla smala har och folk kor vespa precis overallt. Pa kvallen gick vi till Havanna och at :)

Jag, Jennyfer och JP delade pa ett rum och Calle och Frida bodde pa overvanningen. Pa dagarna spenderade vi mycket tid i solen och havet. Pa kvallarna var det shopping, restaurangbesok sen fest :) Hade varldens kuddkrig pa natten med jennyfer och JP var hur kul som helst :)

En dag hyrde vi en taxi over dagen och akte till ett Tempel dar vi sag en massa apor, varav en hoppade pa JP, det var kul! Vi akte sedan till en strand i padang padang, valdigt mysigt var det dar.
Och gissa vad detta kostade, ju bara 50 000 kr var vilket ar typ 40 kr i svenska :)

Sa vi lever valdigt billigt har och ater ute varje dag :) De har jattegoda fresh fruit juicer har, har blivit helt kar i ananas och banon och de kostar ca 5 kr :)

Pa torsdagen den 2 dec akte JP och Calle vidare till Thailand. Tack killar for sjukt bra dagar!!

Pa fredagen akte vi till Ubud tillsammans med Paula och Carro som ar fran jonkoping :) tog sakert over en timma att aka dit och det jobbigt var att taxichafforen inte fattade engelska men kom fram gjorde vi tillslut. Dar gick vi pa en marknad som forst var frukt och mat fram till 10 tiden sedan andrades det till en kladesmarknad kan man saga, fanns allt mojligt dar. Kopte mig 2 solglasogon for 20 kr st, en jumpsuit, en present till syrran och nyckelringar. Vid 1 tiden tog vi en annan taxi hem till Kuta.

I lordags akte vi till Gilioarna, tog totalt 4 timmar att aka dit med taxi och bat :) Vi akte speedboat sa det var riktigt kul och vadret var kanon och man mottes av kanonfint hav och superfina strander heltklart ett resemal ni ska besoka har pa Bali!

Vi hyrde cyklar och cyklade runt on, hyrde snorkelsatt och snorklade, at god mat och hade det bara gott :)
Imandags var vi tillaka pa Bali igen och New Arena, sa det blev utgang pa kvallen riktigt kul :)
Och igar blev det forfest med goteborgstjejerna och gotlandskillarna sen en lugn utgang for min del.

Idag akte vi till Nusa Dua ca 30 min harifran, dar var vi pa en jattefin strand och bara slappade. Skont att slippa alla forsaljare. Ikvall ska vi ut och ata med carro och paula och sa maste vi packa for imorgon drar vi vidare till Singapore!!

TYVARR SA GAR DET INTE LAGGA UPP NAGRA BILDER HAR! Sa himla surt. Sorry!

Ska gora det sa fort som mojligt sen ni maste ju se hur fint det ar har.

Ha det kalas!

Snart ar det kul foresten!! KRAM