Cape Tribulation

"Hemma" i Cairns igen efter 2 dagar ute i Regnskogen. Var sista utflykt tillsammans alla 4, kandes trakigt att man vet det. Imorgon drar ju Lovisa till Brisbane och vi 3 aker till Darwin for att ta flyget till Bali pa lordag!

I cape tribulation bodde vi pa ett hostel som hette P.K. Hostelet var stort och vi bodde i en stuga som vi delade ett rum med 2 andra tjejer. Dock luktade rummet inte gott och det var valdigt fuktigt dar hela tiden eftersom det bara fanns en flakt i taket. Pa dagen tog vi oss en promenad langs stranden och sedan svangde vi upp pa en stig. Och omkring den stigen fanns det krokodiler och cassways, fatta vilken farozon vi gick i. Det var lite smalaskigt om man horde nagot i regnskogen trodde man hela tiden att det var en krokodil. Pa kvallen gjorde jag och Frida pannkakor, mums sedan spelade vi yatzy och kortspel, regnade ute sa fanns inte jatte mycket att gora.

Pa tisdagen morgonen vaknade man efter en dalig natt, vaknade flera ganger av att det regnade sa mycket ute. Var ju plattak pa huset sa det hordes rejalt. Vid 10 tiden kom bussen och hamtade oss som tog oss till Jungle Surfingen..
Vi fick en selle pa oss och varsin hjalm, pa min hjalm stod det Electra sa de var mitt namn for dagen, Frida fick den roligaste hjalmen Jimmy Cricket och sa satt det en stor insekt pa den.

Forst gick vi upp en bit i regnskogen till plattform 1 dar de kopplade pa en lina pa var selle och sedan akte vi uppat till en hogre plattform. Det var totalt 5 st plattformen och mellan vissa gick det ganska fort och till den sista plattformen akte vi upp och ner, det var riktigt roligt :)

Nar vi kom tillbaka till hostelet kopte jag en Ceasar Sallad, typ min forsta sallad sen jag kom till Australien sa den satt inte fel. Det regnade as mycket ute sa det var osakert om vi skulle kunna aka tillbaka till Cairns eftersom vagarna ar sa daligt pa on. Men det gick bra och vi kom tillbaka :)

Idag har vi bara slappat och solat lite vid lagunen, ikvall ar det sista kvallen tillsammans med alla 4! Har haft underbara veckor ihop med er i Australien!! <3  Love

Puss!

Rafting, Partybus, Uncel Brian & Great Barrier Reef :)

Gud vad dalig jag ar pa att blogga! Men det blir sa nar man gor sa roliga saker har.
Australien ar ett fantastisk land :) Och idag ar det bara en vecka kvar har, tiden har verkligen gatt sa grymt fort. Har ju varit har i 7 veckor nu. Men det ska bli jattekul att aka till Bali dar vi ska mota upp Fridas pojkvan och JP. Sen far vi se om det blir Thailand direkt eller om vi tar en svang forbi Malasiya.

Vi har gjort en hel del saker sen jag skrev sist. I sondags var vi pa Rafting och for er som inte vet vad det ar sa sitter man  7-8 personer i en bat och ska paddla ner for en fors med massa stenar och vattenfall. Det var bland det roligaste jag har gjort i Australien.
Vi akte ca kl.10  pa morgonen och vi fick en jatterolig guide som sa massa roliga skamt langs vagen och berattade om regnskogen langs vagen. Sen ville han javlas lite med oss sa han sa at oss att paddla jattemycket bara for att de skulle bli laskigare for oss, och sa paddlade vi rakt in i en klippa fattade inte varfor vi gick pa det han ville ju bara javlas med oss sa vi skulle bli radda men ingen fattade det alla var sa exlacerade.

Alla fall som man aker ner for har olika namn dopt efter en speciell handelse. Ett fall var tex dopt efter en svensk guide Martin som hade tappat sina badbyxor dar. :)

Sen valte vi aven med baten och shit vad laskigt det var, jag hamnade saklart under baten och kom inte loss sa jag fick panik och kunde knappt andas efterat.

Akte tillsammans med 2 tyskar, en guide jennyfer,frida,julia och linn.

Det var en saaa rolig dag jag skulle latt kunna gora det fler ganger man fick en san kick efterat!! Sa kul var det!

Pa mandagen lamnade vi Mission Beach och sa tog vi bussen for sista gangen upp till Cairns. Kandes konstigt att det var sista turen med Oz Experience. Pa vagen stannade vi pa en krokodilfarm. Dar fick vi halla i en bebis krokodil, en odla och en fagel. Vi fick aven vara med och mata 600 krokodiler som var 2 ar gamla och gissa vad vi matade dem med?  Ju kycklinghuvuden! Men jag gillade inte riktigt det var de var pa en san liten yta sa tyckte mest synd om dem. Sen fick vi se pa nar dom matade de storre krokodilerna.

I tisdags gjorde vi inte sa mycket mer an att vi bokade en massa aventyr pa Peterpans. Och nar vi hade gjort det fragade de oss om vi ville hanga med och festa med partybussen gratis. Sa vi stack hem och fixade oss sedan traffades vi pa Blue Sky dar vi blev bjuda pa kyckling och sallad. Dar traffade i vi alla andra som skulle med och lekte lekar. Sedan stannade bussen pa  5 olika barer dar vi shakade loss och kopte billiga drinkar, blev en jatterolig kvall med dans pa borden :)

Pa onsdagen gick jag, Jennyfer och Lovisa upp kl.07.00 for att aka ut pa Uncel Brian Tour, man var en aning trott men med lite somn och choklad pa bussen blev man pigg igen! Vi stannade vid olika vattenfall och gick i regnskogen, var jattefint och vi akte aven vattenrutschbana i ett vattenfall hur kul som helst och SUPERVACKER NATUR! Var busschaffor var den roligaste jag har haft i hela mitt liv, han pratade hela vagen om allt, gjort dansmoves till olika latar som vi hangde med pa och lekar. Sen tutade han pa alla manniskor langs vagen och hela bussen vinkade till dem var en san skon stamning pa bussen.

Igar (fredag) akte jag, jennyfer och Frida ut pa en bat tur till Barriar Reven. Vi stannade pa 2 stycken stallen och snorklade vi sag jattefina fiskar , nagra st fran (hitta nemo filmen) haftigt att fa se dem i verkligheten simmade aven med en skoldpadda och Jennyfer sag en Revhaj :) Det var en riktigt bra dag och jag rekommenderar er att snorkla i barriar reven nagot av det coolaste och finaste jag gjort. Och pa baten fick vi skaldjursbuffe, inte illa :)

Vi hyrde en undervattenscamera har ar lite av bilderna :)

Sa har snygg var jag i min blaa drakt, hello smurfen!

Idag ska vi tvatta och se om det gar att sola nagot :) Ikvall blir det fest med ganget plus Julia & Linn, roligt! Pa mandag aker vi ut pa Cape Tribulation dar vi ska bo en natt och vandra i regnskogen, bada och aka jungle surf :)

Whitsundays

Nu har vi varit och seglat i 2,5 dagar med baten broomstick som betyder "kvast" varfor det heter sa vet jag inte. hihihi :)

Vi akte iallafall i mandags kl. 14.00 fran hamnen i Airlie Beach. Baten var lagom stor och det var verkligen en riktig seglarbat. Vi var ungefar 20 st pa baten plus 3 st personal.

TYVARR regnade det ju princip hela tiden nar vi seglade men det var ett aventyr i sig, trodde vi skulle do i vissa lagen. Som nar vi var tvunga flytta over seglet till andra sidan och baten lutade hur mycket som helst, jag och lovan satt och holl i oss var sa nara att tappa taget och framfor sig sag man folk som satt battre fast an oss plus havet, tank om vi skulle tappa taget!! Men vi overlevde det som tur var ;)

Vi stannade vid en en o som vi gick upp till en grotta, inne i grottan var det malningarna pa vaggarna lite coolt. Havet var riktigt varmt och de berattade att hammarhajarna trivdes bra dar. Sag tyvarr ingen!

Pa Kvallarna at vi supergod mat som Ervilng lagade till oss, spelade kort och slappade.

Vi akte aven till Whitsundays national park! Dar sag vi en riktig stor svart spindel, den sag valdigt acklig ut. Vi gick ner till en jattefin strand som ar kand just for whitsundays dar manga av alla vykort tas.

Ser ni vilken stor spindel :)

Tog en smygbild pa en av personalen, han i svart, han var faktiskt gubbsnygg de ni!

Utsikt fran baten!!

Sa har snygga var vi me and Linn!

Man fick inte ta med sig bananer pa baten for det ger otur! lite kul!

Pa kvallen nar vi at mat pa baten

Bilden hade blivit dubbelt sa fin om det hade varit battre vader

Frida, jag, jennyfer,lovan och linn <3

Nu har vi kommit till Townsville, ska stanna har en natt sen aker vi till Mission Beach imorgon (lordag)

Ha de bra pusss hej

Fraser Island, 1770 & Cattle Station

Ja, jag lever fortfarande jag har inte fastnat hos getterna i Cattle Station :)
Tiden gar sa himla fort sa jag glommer helt enkelt av att skriva har.

Tankte beratta om Fraser Island som vi akte ut pa forra mandagen till onsdagen.
Vi delades in grupper dar vi var 7-8 i varje grupp. Vi hamnde i en grupp tillsammans med 3 engelska tjejer och
en guide Jimmy som korde hela tiden, bra det for det maste varit svart att gora den bilen. Vi akte i en vit gammal jeep som vi fyllde upp med vara saker och mat for dagarna m.m. Det blev ganska trangt + att vi skulle fa plats med. Vid halv 10 tiden akte vi ut mot Fraser forst akte vi farja over till on. Solen sken och alla var forvantasfulla!

Vi akte igenom i regnskogen , vagarna var i sand och det var jattesmala och krokigt sa det guppade mycket men det var valdigt roligt. Vi stannade pa olika platser bland annat vid en sjo som var sa fin med kritvit strand :)

Pa eftermiddagen slog vi upp talten bakom sand-dynorna, gjorde iordning lagret och lagade potatissallad med rumpstek och sallad. :) Vi drack lite vin och tjatade, somnade ganska tidigt for att orka med morgon dagens handelser. Pa tisdagsmorgon efter att ha sovit utan luftmadrass var man lite stel. Men det var en harlig kansla att bara ga 10 meter sen var man vid havet och vadret var UNDERBART!

Sedan tog vi bilarna (vi var foresten 6 st bilar) och akte till Champange Pool som var en mysigt strand med massa kilppor och jattefin utsikt. Vi lag dar och stekte en stund sedan gick vi tillbaka till bilarna och akte vidare for att ata lunch och ga upp till en till utsikt dar man kunde se valar,delfiner m.m. men vi sag bara skoldpaddor.

Sen akte vi vidare till Eri Creek och det ar en flod som vattnet gick att dricka och floden var ca 2 meter bredd och kanske 30 meter lang och runt omkring massa rengskog, det var saaa fint och rent vatten sa man kande sig frasch efterat. Pa kvallen lagade vi jattegod kycklinggryta med ris!

Pa onsdagen stadade vi efter oss och packade iordning talten och akte till Lake Walby som ar en sjo som ligger ca 3 km in i skogen och det var rikigt haftigt dar vattnet sag liksom gront ut och sanden var underbar.

Vid 14 tiden var vi tillbaka vid hostelet och lite sega efter dagarna pa Fraser Island sa vi avslutade kvallen med myskvall och kortspel.

Pa torsdagen akte vi till 1770 en liten hala vi var tvunga att sova over i. Det regnade mest sa vi gjorde inte mycket. Jennyfer fick antligen en tid hos doktor for sin hosta. Och de fanns toastjarn sa vi gjorde toast och sa spelade vi spel. Somnade kl.21.00 i de mysiga lakanen med bilar pa och tacket var underbart.

Pa fredagen akte vi till Cattle Station. Och det var en haftig vestern kansla dar cowboys, mysiga trabord, oppen eld m.m. Vi bestammde oss for att rida pa hastarna och det var saa kul vi red i hagarna och foste in getterna som var valdigt troga. Vi larde oss kasta lasso och sa hade vi en sjukt rolig tavling som gick ut pa att man skulle fa in getterna i ett bas dar skulle man sedan hitta 6 st Bockar sa vi drog i hornen for att flytta dem kul plus att frida trillade i bajset haha! Pa kvallen at vi god mat och red pa tjuren :)

Pa lordagen akte vi vidare till Airle Beach en tur pa ca 12 timmar. Det ar har vi ar nu for i eftermiddag aker vi ut till Whitsunday for att segla till onsdag :)

Blir tyvarr inga bilder eftersom det inte gar att satta in minneskortet har!

KRAMAR Therese

Tja!

(skrivet forra veckan men rakade komma upp som inlagg nu) Sorry! :)

Vi har haft ett par slappa dagar i Noosa med sol, bad och ett besok pa Steve Irwins Australia ZOO.
Noosa var en mysig by med en fin strand, mycket rika barnfamiljer som bodde dar och det fanns riktigt fina hus.

Vi hade riktigt bra tur nar vi kom till Noosa, vi hade inte bokat nagra natter sa vi akte till Nomads som vi hade blivit tipsade om, och pa natet stod det att det skulle kosta runt 20 dollar och nar vi kom dit sa de att det kostade 32 dollar.
Det blir for dyrt tycker vi sa vi gick till Peterpans som lag mittover gatan och kollade om dom kunde hjalpa oss att hitta ett billigt boende i noosa men det mesta var fullbokat forutom nomads dar vi hade varit precis MEN da kunde hon fixa det for 22 dollar sa vi bokade natterna hos peterpan och gick sedan tillbaka till Nomads och sa att vi hade bokat, de blev sura pa oss och sa att man inte fick gora sa men det hade vi ingen aning om , men de var ju inte vart fel utan peterpans, men va gor det nar man fick 10 dollat billigare per natt :)

Nar vi kom till rummet sa fick vi ett 8 baddas rum for oss 4, lyx + 2 duschar och egen toa :)
Precis nar vi hade borjat packa kom en kille och knackade pa dorren och fragade om vi ville hanga med och se pa solnedgangen och ata kex, ost och dricka vin och det visades vara en svenska kille som jobbade pa hostellet, riktigt mysigt var det :)

Pa lordagen akte vi vidare till Rainbow Beach. Det ar dar darifran man aker ut till Fraser Island.

Och jag maste saga att vi hade fantatiska dagar ute pa Fraser Island, kommer inlagg om det senare idag :)